Alicelindstrom

Hur hade vår vardag sett ut?

 
Vad hade vi gjort utan el? När man väl tänker efter går det mesta i dagens samhälle på el. Utan elen skulle vi inte ha värme i våra hus. Absolut, man kan elda. Vi hade inte haft iPhones, datorer eller liknande då det går åt el till både tillverkning samt för att de tekniska produkterna ska kunna användas. Vi hade inte färdats i snabba tåg, elbilar eller liknande. Utan elen hade vår vardag varit långt ifrån hur den ser ut idag. Kanske hade den sett ut som för 150 år sedan, eller så hade vi hittat andra energikällor. Spännande tanke. Vi vet ju själva hur hjälplösa vi blir under ett längre elavbrott. Jag har aldrig upplevt ett långvarig men jag har läst och hört om andra delar i Sverige som varit utan el i veckor pga stormar. Den dagen den sorgen? Eller? Varför inte förbereda sig redan nu genom att se till så att man har ficklampor hemma samt batterier, värmeljus, konserver, hårdbröd och annat som kan vara bra att ha. Hur ska maten kunna tillagas då vi inte har varken spis, ugn eller micro. Såklart kan man grilla ute. Samt av både kylskåpet och frysen inte kommer att fungera.
 
Det är nästan läskigt hur mycket elen används och hur mycket vi är beroende av den. Till exempel så kan man idag köpa tändare som går på el, bilar går på el. Tåg, bussar, elcykel, lampor, värma vatten kräver el och ja listan kan göras väldigt lång. Jag är inte så insatt i elpriser samt hur och vilka elavtal som är bäst men som jag har förstått kan man ha olika avtal, rörligt elpris eller fast elpris. Olika tjänster erbjuder även rörliga på sommaren och fast under vintern så att du enkelt kan hitta det som passar dig bäst. El är inte gratis, varesig för plånboken eller miljön. Så tänk efter och var sparsam.









Välkommen till min blogg! Jag heter Alice, är 22 år (född 1998), bor i Norrland och jag har sedan 2011 drivit den här bloggen där jag skriver om mitt liv som innebär vardag, bilder, tankar, tips, kläder, skönhet, resor och mycket mer. Är du nyfiken på att veta mer om du mig kan du läsa mer om lilla jag HÄR.


För kontakt, samarbete eller liknande nås jag på [email protected]





follow me @alicelindstroom



bloglovin