Alicelindstrom

Det finns en skillnad

Jag fick nyligen frågan om jag tycker det är någon skillnad när det kommer till trafikplanering i Norrland (där jag  bor) eller i södra Sverige som exempelvis Stockholm eller Göteborg. Det första och en av de största skillnaderna när man jämför småstäder mot större städer, förutom mängden bilar, köer osv är att i större städer går E4 eller de andra stora vägarna RUNT centrum. Medan i mindre städer, som den jag bor i eller i Umeå, går i de här fallen E4an rakt genom centrum. Vilket betyder att all trafik, ink lastbilar, leds in i centrumkärnan och släpper ut avgaser, orsaker buller och under vintern kan lastbilar även fastna i backar, korsningar eller rondeller. Det har hänt mig ett antal gånger, att jag ska åka genom stan men vipps så står det en polsk lastbil och blockerar ena körfältet för det är halt. Därför skriver jag det här ihop med sidan jag länkar till för att lyfta hur viktigt det är med trafikplanering, ÄVEN i mindre städer. Sundvall, en stad i Norr har nyligen fått en bro som gör att trafiken från E4an inte går genom centrum. Väldigt bra, både att det går snabbare för man slipper alla trafikljus samt att det är bättre för boende. 

 

en liten bild från en stor stad.








Välkommen till min blogg! Jag heter Alice, är 22 år (född 1998), bor i Norrland och jag har sedan 2011 drivit den här bloggen där jag skriver om mitt liv som innebär vardag, bilder, tankar, tips, kläder, skönhet, resor och mycket mer. Är du nyfiken på att veta mer om du mig kan du läsa mer om lilla jag HÄR.


För kontakt, samarbete eller liknande nås jag på [email protected]





follow me @alicelindstroom



bloglovin