Alicelindstrom

Backpacking tips #2

Inlägg nummer två med mina bästa backpackingtips. Det första inlägget blev uppskattat, tur det för jag har en hel del fler tips! Har du inte läst det första inlägget så hittar du det HÄR.
 
Åk Grab eller Uber i de städer det finns. Vi åkte i bland annat Ho Chi Minh City, Hanoi och Bali. Det är sjukt billigt och väldigt enkelt att beställa då man gör det via appen. Plus att man slipper problemet med språket, du kommer fram till rätt ställe!

Undvik att flyga på helger. Flygbiljetterna är oftast lite dyrare fre-sön så kolla upp biljettpriserna innan du planerar rutten så kan du tjäna några hundringar.

Vikten på det incheckade bagaget. Tänk på att när du lämnar Sveriges kan din biljett tillåta 20kg men i Asien ligger det ofta på 15kg. Vill du ha mer än 15kg går det på de flesta bolag att köpa till. Det gjorde vi då det bara var min väska som vägde under 15kg. #STOLT
 
Nattbussar i Vietnam. Vietnam är ett långt land och att åka nattbuss mellan städerna är smidigt, billigt och bekvämt. Vi åkte mellan Hanoi och Hoi An vilket tog 17 timmar. Bussen vi åkte  med var en liggbuss och jag som knappt kan sova i buss, tåg, flyg, bil osv fick några timmars sömn. 
 
Liggbuss och våran favorit tuctuc.
 
Ta med en dator eller surfplatta. Mest för att det är betydligt lättare att boka flyg och söka efter platser man vill besöka, speciellt om man sitter fyra personer runt samma skärm. Jag hade med min i syftet att redigera bilder men jag är riktigt glad att den var med. Dessutom är det ju alltid mysigt att kolla på serier.
 
 
Är du lång, ta en plats längst fram i en buss eller längst bak i minivan. Jag har inget problem då jag är ganska så kort, men Emma som jag reste men är aningen (mycket) längre så vi satte oss längst fram i bussar där det var mer plats. Åkte vi minivan satt vi längst bak med Emma i mitten så hon kunde ha benen i gången.

Ha en rulle toapapper i väskan. Vi bodde alla nätter utom 1 där vi hade eget rum och de flesta gånger även egen toa. Då ingick det toapapper, meen tar pappret slut mitt i natten när receptionen är stängd, eller är du på en allmän toa är papper bra. Speciellt vid rastplatser, där finns inget papper!

Handsprit är bra att ha. Det gick inte en dag utan att jag använde handsprit. Varje gång innan jag åt något, efter toabesök där det inte finns tvål och lite nu och då. 

Spara på småpåsar. Jag hade ett gäng som låg i ett fack i min väska, för dom kom alltid till användning. Dom är väldigt bra att för att lägga en blöt bikini och sarong i om man är på språng. Eller ett par leriga skor.

Packpåsar är verkligen en lifesaver. Det gör det tusen gånger enklare att organisera och hitta i väskan. Jag hade en för nederdelar och klänningar, en för tröjor, en för underkläder, en för badkläder och en för att hålla koll på tvättlina, sovpåse och annat så inte det flyger runt i väskan. Samt necessärer för sladdar, duschprylar osv.
 

Åksjuketabletter. Även om du inte är åksjuk i Sverige tipsar jag dig om att ta med. Bussarna är inte riktigt lika bra som i Sverige, vägarna är ibland som berg och dalbanor och att åka på båttur när det är vågigt är inte speciellt mysigt det heller. 

Öronproppar. Bra att ha när man vill sova och fläktar på rummet låter högt, ljud från grannar eller på flygplan eller buss.
 
Bra skor. Som backpacker går man väldigt mycket, etc för att komma till restauranger om man bor lite utanför stan eller för att ta sig till stranden. Jag hade med mig ett par Nike air max 90 som jag sedan slängde i Hong Kong och köpte nya. Många dagar gick vi över en mil och mina fötter och knän klarar inte riktigt att gå så långt i flipflops.
 
Gör lite research vart du vill åka. Visst, det är säkert kul att vara superspontan och bara peka på en karta och åka dit men jag tycker själv det är lite roligare om man åker till ett ställe där det finns mycket att göra. Och gör saker. Åk på båtutflykter, träffa folk, festa, se de typiska sevärdheterna. 
 
Full Moon Party  /  Angkor  /  Hängde med härligt folk den kvällen  /  Dykutflykt  /  Båtutflykt  /  Halong Bay båtutflykt

Celine

Haha toalettpapper har jag alltid trots att jag inte backpackar, det är ett måste! Och also: bra jobbat med vikten på väskan!


blogg: http://nouw.com/celinelundqvists
NICOLE

Så bra tips! :)


blogg: http://nouw.com/nwistrand
Maria

Jättebra tips! :)


blogg: http://gairamsbilder.blogg.se
★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★

Verkligen jättebra tips :). Är ju bra för människor som reser :)


blogg: http://www.saramadeleine.se
Freja

Tack för tipsen :)


blogg: http://devote.se/frejalindsjo
Matilda Berlin

ÄLSKAR dina tips!! Kommer det en del 3? =) Ser så fram emot det i sånna fall =) Kram <3


blogg: http://matildaberlin.se
My

Bra tips :D


blogg: http://mynordqvist.se
Sara Ekman

Jättebra tips!! :)


blogg: http://aamaziing.blogg.se/
Julia Svensson

Åh så fina bilder!


blogg: http://juliasvenssons.se
Dixi Wonderland

Så himla bra tips :D


blogg: http://dixiwonderland.com/
Pauline Hurtig

verkligen så bra tips :)


blogg: http://lillafrokenhurtig.blogg.se/







Välkommen till min blogg! Jag heter Alice, är 22 år (född 1998), bor i Norrland och jag har sedan 2011 drivit den här bloggen där jag skriver om mitt liv som innebär vardag, bilder, tankar, tips, kläder, skönhet, resor och mycket mer. Är du nyfiken på att veta mer om du mig kan du läsa mer om lilla jag HÄR.


För kontakt, samarbete eller liknande nås jag på [email protected]





follow me @alicelindstroom



bloglovin