Alicelindstrom

S-21 och Killing Fields

Idag besökte vi avrättningscentrat S21 och en massgrav som användes under Röda khmerernas regim i Kambodja 1975–1979. Jag har funderat lite på om jag ska visa bilderna men har kommit fram till att jag tycker det är viktigt att dela med mig då jag själv inte hade stor koll på vad som hände i Kambodja innan vi åkte hit och började läsa på.
 
 
Vårt första stopp var S-21 Tuol Sleng som tidigare varit två skolor men som gjordes om till ett fängelse dit fångar skickades för att torteras tills dom erkänt brått dom inte begått innan dom avrättades mellan 1975-1979 på order av Pol Puts regim. Vi lyssnade på en audio tour och gick runt och lyssnade om de olika platserna, rekommenderar den verkligen. Vi fick gå in i byggnader och se klassrummen som dom gjorts om till celler, bilder på alla som skickades dit då alla fotats och dokumenterats, redskap som användes och mer. Det var verkligen jobbigt och det känns så overkligt när man går det.
 
 
Det andra stop var Killing Fields eller Choeung Ek som är en flera hundra massgravar runt om i Kambodja. I just denna har 9000 människor funnits. Många där kommer från tortyrfängelset S-21 och dödades då de ansågs intellektuella, var utlänska, inte lydde regeringen eller av någon annan konstig anledning.
 
Att en människa, Pol Put, tvångsförflyttade hela befolkningen till arbetsläger och lät döda 1,7 miljoner människor är inget jag har fått lära mig i skolan men är något jag önskar att alla vet mer om. Det känns speciellt jobbigt att lära sig allt detta samtidigt som man befinner sig i landet och på platserna det hände. Alla vi ser som är 40 år eller äldre levde på den tiden och var med om detta. På S-21 området satt dessutom två av de sju som hittades vid liv när Vietnam befriade dom, det var en av många gånger jag grät idag. Never forget. Never repeat.


Angelica Wåhlin

Har inte heller så bra koll på Kambodja så det är bra att du visar och delar med dig! :)


blogg: http://angelicawahlin.se/
Amanda Eveline - Utbytesstudent i Singpore

så himla bra inlägg! sjukt vad dålig koll man har ibland.. därför det är så bra att resa mycket och få se saker som man inte lär sig om i svenska skolan. Keep it up! kram <3


blogg: http://evelineinabox.blogg.se
Matilda Berlin

SÅ himla bra att du lyfter det!! Ska erkänna att jag också har värdelös koll på vad som hände där, SÅ TACK!! <3


blogg: http://matildaberlin.se
Netti Starby

Usch vilken hemsk historia och 40 år sedan är ju ingenting. Förstår att det känns konstigt för dig men det är jättebra att du delar med dig! Kramis


blogg: http://starbys.se
Sussi

Men fy så hemskt. Tänk att det där verkligen har skett. Overkligt att någon kan beordra något sådant. Förstår att det måste varit jobbigt att gå omkring där men ändå som du skriver, viktigt att det inte bara glöms bort..


blogg: http://nouw.com/enkelthemma
Celine

Tycker sånt här är så viktigt att gå på! Man får inte glömma att sånt har inträffat!


blogg: http://celinelf.blogg.se
Linnea Kinis

ja det måste verkligen känts konstigt att gå och kolla där! men ja, jag hade som dig ingen aning om vad som har hänt där.


blogg: http://linneakinis.blogg.se/







Välkommen till min blogg! Jag heter Alice, är 22 år (född 1998), bor i Norrland och jag har sedan 2011 drivit den här bloggen där jag skriver om mitt liv som innebär vardag, bilder, tankar, tips, kläder, skönhet, resor och mycket mer. Är du nyfiken på att veta mer om du mig kan du läsa mer om lilla jag HÄR.


För kontakt, samarbete eller liknande nås jag på [email protected]





follow me @alicelindstroom



bloglovin