Alicelindstrom

Naturligt tjockt hår är inte något man kan räkna med

inlägget är ett samarbete

Mitt hår är nog det på mig och min kropp som jag får mest komplimanger för och det är även det jag fått mest frågor om. Hur får jag mitt hår så tjockt, hur är det så långt, vilka produkter använder jag, hur ofta klipper jag mig och så vidare. Till er som är nyfikna har jag tråkigt nog inget bra svar på det. Jag har ingen magisk metod som automatiskt ger långt och tjockt hår utan jag skulle säga att det till allra största del beror på gener. Jag tar inte hand om mitt hår sådär super bra och jag tror att det har att göra med gener. Jag hade tur helt enkelt. Jag använder schampo och balsam, ibland inpackning och hårolja. Jag låter mitt hår lufttorka och jag använder sällan värmeverktyg. Då är jag väldigt noga med att använda värmeskydd. Vissa däremot kan ha väldigt otur när det kommer till hår. Jag känner en del vars hår inte kan bli mycket längre än till axlarna, för det går av. Samt att många är väldigt tunnhåriga. Även om dom använder bra och de lite dyrare produkterna. Vissa har så tunt hår att det inte går att fästa löshår i håret. Att ha långt och tjockhår är verkligen inte det viktigaste i livet, men jag förstår att det kan vara väldigt jobbigt för många och det kan påverka en negativt.

 


Men det finns dom som har det snäppet värre när det kommer till håret, de som lider av håravfall. Håravfall för kvinnor är vanligare än vad många kan tro. De flesta som börjar tappa år är mellan 50-60år och det händer någon gång i livet för 10-15%. Många kvinnor får tunnare hår när de kommer in i klimakteriet. Andra vanliga orsaker är bieffekt av mediciner, hormonförändringar eller järnbrist.

 

Som tur är finns det idag behandlingar mot håravfall för att bromsa för dom som tycker det är väldigt jobbigt. En av dom behandlingarna är PRP-behandling. Man kan även göra här göra en hårtransplantation men det är vanligast om det är ärftligt. En klinik som arbetar med hårtransplantation är Akacia Medical som finns i Stockholm. Dom använder en metod som heter FUE-metoden och det innebär att man flyttar hårsäckar från ett så kallat givarområde, vilket är ett ställe där man har hår som bakhuvudet eller bröstet, till stället där man vill ha hår. Jag hade ingen aning om att det är så det går till, väldigt coolt! När du gör en hårtransplantation hos dom ingår även en PRP-behandling, hur bra?


sara

så fint hår du har :)


blogg: http://sarakarlson.blogg.se







Välkommen till min blogg! Jag heter Alice, är 22 år (född 1998), bor i Norrland och jag har sedan 2011 drivit den här bloggen där jag skriver om mitt liv som innebär vardag, bilder, tankar, tips, kläder, skönhet, resor och mycket mer. Är du nyfiken på att veta mer om du mig kan du läsa mer om lilla jag HÄR.


För kontakt, samarbete eller liknande nås jag på [email protected]





follow me @alicelindstroom



bloglovin