Alicelindstrom

Att ta körkort

Nu har jag haft mitt körkort i lite mer än fyra veckor och jag har fått lite frågor som jag samlat ihop så här kommer ett inlägg om min "upplevelse", tankar och hur det var för mig. 
 
Många av er har frågat vad som var svårast, uppkörningen eller teoriprovet. Jag var mycket mer nervös inför uppkörningen. Jag var kände mig säker på teorin och jag har dessutom tagit mopedkortet och då gör man ett liknande prov. Så jag visste ungefär hur det var och kunde delar sedan innan. Uppkörningen var ju något helt nytt och det var inför det jag var mest nervös och det jag också tyckte var svårast. Jag vet att det är många som tycker tvärt om, men jag har nog själv lättare att lära mig teori än att köra.
 
Vad det kostar att ta körkort är olika för alla. Det beror på vilken körskola och hur många lektioner man behöver. Ofta brukar det stå ett ungefär på körskolans hemsida, pris för startpaket med mer. Hur många körlektioner behöver man då? det är väldigt olika och det beror också på hur mycket man kör hemma. 
 

Mina tips
» Gör olika tester på datorn, jobba i boken, ladda ner en app. Olika körskolor har olika, där jag tog kunde man logga in på en sida och göra obegränsat med tester i olika faser och sedan svåraste frågor, vägmärken, repetitioner och sluttest. Det hjälpte mig mycket. Om du inte har så på din körskola finns det många appar att ladda ner där man kan göra olika tester.

» Jämför dig inte med andra. Vissa klarar sig på 10 lektioner och andra behöver 30.

» Kör hemma om du har möjlighet. Då behöver du inte lika många körlektioner och du kan träna på saker i lugn och ro. Jag körde hemma med min pappa och vi försökte köra 1 gång i veckan när jag körde som mest. Ibland blev det bara en lite sväng till Jula eller liknande.

» Träna på säkerhetskontrollen. Läst och hört många som säger den är oviktig, men det kommer på uppkörningen.

» Halkbanan eller risk tvåan är inte så hemsk som alla säger, så var det inte för mig iallafall. Jag tycker att själva halkkörningen var askul, men hade en bild av att det var läskigt och hemskt när jag åkte dit. Så tro inte på allt negativt som andra sagt!

 
Hur känns det att ha tagit körkort då? Hur bra som helst! Jag kan köra vart jag vill, kommer hem från skolan mycket snabbar och behöver inte be om skjuts hela tiden. Jag rekommenderar verkligen alla som har möjlighet att ta körkortet så tidigt som möjligt. För jag tror inte att det blir lättare eller att man har mer tid när man pluggar på högskola eller när man har en egen familj.

Isabella Huynh

bra tips!


blogg: http://behuy.blogg.se
Kajsa

Jättebra tips! :D Var också mycket mer nervös för uppkörningen än teorin!


blogg: http://nouw.com/kajsaanna
Emelie Pahlin

Jättebra inlägg, verkligen! Uppskattar det mycket då jag snart ska börja övningsköra :)


blogg: http://photobyemelieee.blogg.se/
Tuva Björnwall

bra inlägg!! :D


blogg: http://nouw.com/tuvabjornwall
Dixi Wonderland - Toppbloggare hos Vione

Grymt inlägg :D


blogg: http://dixiwonderland.com/
Amanda Jönsson

Intressant inlägg!


blogg: http://nouw.com/ammiesvardag
IDA-FOTO

Tack för tipsen! Måste ta tag i att övningsköra... Har gått grundkursen eller vad man ska säga men bara övningskört en gång än sålänge... hehe


blogg: http://sidensfoto.blogg.se







Välkommen till min blogg! Jag heter Alice, är 22 år (född 1998), bor i Norrland och jag har sedan 2011 drivit den här bloggen där jag skriver om mitt liv som innebär vardag, bilder, tankar, tips, kläder, skönhet, resor och mycket mer. Är du nyfiken på att veta mer om du mig kan du läsa mer om lilla jag HÄR.


För kontakt, samarbete eller liknande nås jag på [email protected]





follow me @alicelindstroom



bloglovin