Alicelindstrom

Hur jag gör mina bloggdesigner

Efter hyffsat efterfrågat inlägg är hur jag gör mina bloggdesigner. För er som har missat det så gör jag mina egna designer och även designer för andra, mer info här. I det här inlägget har jag tänkt gå igenom tre steg hur jag gör. Ni kanske inte blir så mycket klokare men ni kanske förstår hur jag tänker och gör.
 
Det första jag gör när jag ska göra en design är att skissa den, för hand. Jag gör en ruta som ska föreställa en skärm sen ritar jag in vart inläggen, menyn och headern ska vara. Om det ska vara någon yttligare meny, om det ska vara en wrapper osv. Sedan kan jag även rita en sepparat bild för menyns upplägg. Från bilden drar jag sedan pilar eller skriver små kommentarer bredvid. Ex att bakgrunden ska vara #c0c0c0, 250px bred meny, rubrik i typsnitt blabla, skugga runt wrapper osvosv. Det är inte alltid det blir som jag tänkt men jag har iallafall något att utgå ifrån. 
 
Sedan öppnar jag photoshop och en vit bild. Där målar jag olika färger som designen skulle kunna gå i. Jag har oftast 2-3 färger (förutom vitt och svart som min bakgrund i menyn/inläggen och text är). Ofta googla jag colour board + spring/autumn/blog/pink beronde på vad jag söker för färger. Sedan klickar jag ut de färger jag gillar och ser då tydligt vilka som passar ihop. Här under är två av mina senaste colour boards, höst15 och vår16.
 
Jag utgår oftast från min senaste design när jag gör en egen till min egna blogg. När jag gör till andra har jag färdiga mallar, jag väljer då den som passar kundens önskemål bäst. När planeringen är klar går jag vidare men att bygga själv grunden. Jag flyttar om i kodmallen (html) för att få det att se ut som jag vill. Flyttar saker upp och ner i menyn, lägger till nya menyer. Jag ändrar mått och de lite större sakerna i stilmallen (css) för att få grunden att se bra ut. 
 
Sista steget som är mitt favorit steg är att ändra så designen blir "fin". Ändra färger, bakgrund, header, bilder, typsnitt osv för att ge designen sitt utseende. Det är ibland det steget som tar längst tid, har jag ingen header eller bakgrund jag gillar så kan det ta ett tag att få ihop en bra. Ibland kan färgerna krångla till det här, att hitta en bra färg om det inte blev som jag tänkt från början.
 
Ett stort tips till er som gör era egna designer är att göra den på en test blogg, inte på den riktiga där ni bloggar. Jag gör väldigt sällan nu för tiden klart en design på en dag och det är inte så kul att lämna designen halvt kaos fram till nästa gång jag har tid att koda på den.
Hoppas att inlägget uppskattas och har du frågor är det bara att fråga!

Linda

Åh vilket roligt inlägg att få ta del av! Ska försöka styra upp e design <3


blogg: http://lindaviktoria.se
Celine

Du gör ju alltid så himla fina designer!


blogg: http://celinelf.blogg.se
Josse

Kul att se :)


blogg: http://nouw.com/josefinesoderberg
Elin

Åh va kul att du delar med dig!


blogg: http://nouw.com/elinsfoto
Alice

Jättebra tips!


blogg: http://www.alicem.devote.se
Henrietta

Åh vad intressant!


blogg: http://henrietta.vione.se







Välkommen till min blogg! Jag heter Alice, är 22 år (född 1998), bor i Norrland och jag har sedan 2011 drivit den här bloggen där jag skriver om mitt liv som innebär vardag, bilder, tankar, tips, kläder, skönhet, resor och mycket mer. Är du nyfiken på att veta mer om du mig kan du läsa mer om lilla jag HÄR.


För kontakt, samarbete eller liknande nås jag på [email protected]





follow me @alicelindstroom



bloglovin