Alicelindstrom

Söka jobb som ungdom

Många ungsomar går arbetslösa idag, närmare 124 000 enligt SCB (statiska centralbyrån). Även fast jag inte har någon erfarenhet av det så förstår jag hur svårt det är att komma in i arbetslivet. Jag har några år kvar och hoppas verkligen att när jag är klar med skolan att det kommer finnas jobb. 
Jag går ett studieförberedande program vilket då innebär att jag lär behöva plugga vidare på högskola för att få ett jobb. Annars finns det yrkesförberedande program, med det menas det att man kan vara färdig utbildad efter gymnasiet. 
 
Man behöver inte plugga flera år på högskola för att skaffa sig ett jobb. Det finns kortare utbildningar som leder till jobb. Exempelvis taxichaför, truckutbildning eller väktare. Även finns det flera utbildningar på yrkeshögskola som är ett år. Ex Köksmästare och VVS-projektör.
 
Här kommer några tips jag samlat ihop för att lättare skaffa sig ett jobb:
- Praoa för att få en inblick i arbetslivet och kanske hittar du något jobb du vill jobba med, eller inte.
- Sommarjobba, du får då testa på att söka jobb, arbeta och tjäna egna pengar. + att du får något att skriva på ditt framtida CV då du ska söka editt första jobb.
- Lägg ner tid på att söka ett jobb, det tar inte 1 timme att hitta ett jobb.
- Skriv ett CV och personligt brev. Tips på hur man skriva finns det mängder av på google.
- Var nogrann när du skriver ditt CV och personliga brev. Inga förkortningar, slang eller felgramatik.
- När du är på intervju, berätta det som gör just dig unik för just den här arbetsgivaren.
- Gå på många intervjuer och ge inte upp!

Anonym

Arbetslivserfarenhet är tyvärr mycket viktigt i dagens samhälle så sommarjobb och extrajobb är jättebra innan det är dags för riktiga arbetslivet. Bra tips :-D

Netti

Det var jag som skrev förra kommentaren för mitt namn försvann då. Så därför blev jag anonym!


blogg: http://starby.devote.se
Erika

Jag gick ett yrkesförberedande men det innebär inte att där finns jobb ändå, det är svårt i dagens samhälle om man inte har en längre utbildning.. tyvärr :/


blogg: http://icanpikan.blogg.se
Emely

Jättebra tips! Jag gick en KY (nuvarande YH) som varade i två år. Jag gjorde flera praktiker och tack vare dem hade jag två jobberbjudande när jag gick ut. Är man ingen studiefantast som jagar YH perfekt! Emely


blogg: http://houseofem.blogg.se/







Välkommen till min blogg! Jag heter Alice, är 22 år (född 1998), bor i Norrland och jag har sedan 2011 drivit den här bloggen där jag skriver om mitt liv som innebär vardag, bilder, tankar, tips, kläder, skönhet, resor och mycket mer. Är du nyfiken på att veta mer om du mig kan du läsa mer om lilla jag HÄR.


För kontakt, samarbete eller liknande nås jag på [email protected]





follow me @alicelindstroom



bloglovin