Alicelindstrom

Snart dax

Inte många dagar kvar nu tills gymnasievalet ska göras. Har jag några läsare som är född 98 som ska välja nu? Vad ska du gå för linje isåfall? eller har jag någon äldre läsare som vill berätta lite om hur du tänkte och om din linje? skulle uppskattas mycket!
Jag vet själv inte riktigt vad jag ska välja, hoppas verkligen jag lyckas bestämma mig innan lördag! Som tur är kan man ju välja om sen iallafall. 

Alice

Jag gjorde mitt val häromdagen och mitt första val blev det Humanistiskaprogrammet. Om du väljer språkinriktningen i tvåan läser du mer språk och väljer du kultur så läser du mer kultur. Jag är väldigt intresserad av språk och skriverier så det passar mig! :) Latin läser man oavsett inriktning. Om du velar så tänk på vad du VILL göra, inte vad du "borde" göra. Det ska ju vara en rolig tid och det går alltid att välja om. Lycka till! <3


blogg: http://lallizzlife.blogg.se
Felicia

Efter mycket om och men bestämde jag mig tack och lov för estetisk-media och jag är så förväntansfull!! =)
Funderade även på samhäll-media men det fanns inte tillräckligt med foto enligt mig så det avgjorde allt!! <3
Kommer nog gå journalisthögskolan sedan dock...


blogg: http://fotografelicia.com
Elin – styling by Eliin

Jag går nu mitt andra år på gymnasiet, och läser estetik-media med inriktning film. Jag är väldigt kreativ av mig och har egentligen aldrig varit intresserad av samhällsorienterande ämnen eller NO-ämnen.
Dessutom var jag väldigt skoltrött i nian, och valde därför en linje för att slippa ytterligare ångest på gymnasiet.
Jag har aldrig haft någon riktig plan om vad jag vill göra efteråt. Därför valde jag den lättare vägen.

Jag tror att det viktigaste är att veta hyfsat om vad man vill göra, och tänka på hur mycket man orkar med. Går man in i väggen på grund av för mycket press och stress är det svårt att komma tillbaka. Vill man ha fler möjligheter skulle jag nog säga att natur- eller samhällslinjen är bäst.
Jag, som åtminstone vet att jag inte vill läsa till läkare eller liknande, valde estetlinjen för att jag visste att den passade mig bäst. Jag trivs väldigt bra i min klass, vi har kommit varandra väldigt nära då vi är till viss del är intresserade av samma sak, men nu inför individuella valet till trean är jag smått stressad då jag vet att jag inte har lika stor bredd på min utbildning som exempelvis en samhällare.
Sen får man ju tänka på att det alltid går att läsa till kurser efter gymnasiet, om man får för sig att man vill bli något speciellt men inte har behörighet.

Ett tips kan ju vara att prata med en Studievägledare, eller kanske ta ett test för att få lite vägledning.

Usch, det blev världens novell här nu. Lite rörigt kanske, men hoppas att du förstår hur jag tänker. Lycka till! :)


blogg: http://stylingbyeliin.blogg.se
Anonym

Jag valde hum eftersom jag älskar att lära mig språk. Jag tycker att om du har något speciellt favoritämne så kan du välja ett program som har det ämnet. Tex om du gillar so kan du välja samhälle. Om du gillar no kan du välja natur osv. Jag hoppas att du kommer på vad du ska välja!! :)

Alice

Jag valde humanistiska, älskar språk. Välj något som du tycker är kul i nuläget, allt löser sig i slutändan. :) Lycka till!


blogg: http://lallizzlife.blogg.se







Välkommen till min blogg! Jag heter Alice, är 22 år (född 1998), bor i Norrland och jag har sedan 2011 drivit den här bloggen där jag skriver om mitt liv som innebär vardag, bilder, tankar, tips, kläder, skönhet, resor och mycket mer. Är du nyfiken på att veta mer om du mig kan du läsa mer om lilla jag HÄR.


För kontakt, samarbete eller liknande nås jag på [email protected]





follow me @alicelindstroom



bloglovin